کد خبر: ۲۹۹۶۸
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۶
جایی که در گذشته به عنوان یک تپه طبیعی در نظر گرفته می‌شد، در واقع قدیمی‌ترین هرم جهان متعلق به ۲۵ هزار سال پیش است که در طول هزاران سال ساخته شده است.

مخاطب24:اگر فکر می‌کنید ساکنان مصر باستان یا آمریکای جنوبی اولین کسانی بودند که اهرام را ساختند، باید در این دیدگاه تجدید نظر کنید. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که اولین بنای مخروطی ساخته دست بشر ممکن است ۲۵۰۰۰ سال پیش در اندونزی ساخته شده باشد.

این مکان که به نام گونونگ پادانگ (Gunung Padang) شناخته می‌شود، قبلا به عنوان یک تپه طبیعی در نظر گرفته می‌شد، اما تحقیقات میدانی گسترده نشان داد که در واقع کل ساختار توسط انسان در طول هزاره‌ها ساخته شده است.

گونونگ پادانگ در منطقه کیانجور، در استان جاوای غربی واقع شده و مجموعه‌ای بزرگ و سنگی بر فراز تپه‌ای چشم‌نواز است. در سال ۲۰۱۸ بود که باستان‌شناسان برای اولین بار این نظریه را مطرح کردند که احتمالا کل تپه ساخته دست انسان است و گونونگ پادانگ - به معنای کوه روشنگری - بسیار بیشتر از سازه‌های سنگی است که روی سطح قابل مشاهده‌اند.

عکس | این هرم قدیمی‌ترین هرم جهان است | از این سازه عجیب اندونزی چه می‌دانیم؟

این ادعای شگفت‌انگیز توسط یک تیم چند رشته‌ای از محققان مطرح شد که بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ سه سال را صرف بررسی این مکان کردند. در حالی که بسیاری از کارشناسان در ابتدا قانع نشده بودند، محققان اکنون گزارش مفصلی از تحقیقات خود منتشر و شواهد ملموسی برای حمایت از ایده گونونگ پادانگ به عنوان قدیمی‌ترین هرم جهان ارائه کرده‌اند.

نویسندگان می‌نویسند: «سنجش رادیوکربنی خاک‌، مراحل ساخت و سازه‌های متعددی را که هزاران سال قبل از میلاد قدمت دارد، نشان داد. این مطالعه نشان می‌دهد که گونونگ پادانگ یک تپه طبیعی نیست بلکه سازه‌ای هرم‌مانند است.»

عکس | این هرم قدیمی‌ترین هرم جهان است | از این سازه عجیب اندونزی چه می‌دانیم؟

محققان با استفاده از تکنیک‌های مختلف از جمله توموگرافی مقاومت ویژه الکتریکی (ERT)، رادار نفوذی در زمین (GPR) و توموگرافی لرزه‌ای (ST)، توانستند تصویری از ویژگی‌های داخلی تپه به دست آورند و همچنین گاه‌شماری برای ساخت آن بسازند. حفاری‌ها در هفت نقطه مختلف نشان داد که این هرم در چهار مرحله مجزا در طول هزاران سال ساخته شده است.

این تیم همچنین شواهدی از حفره‌ها یا اتاق‌های پنهان در آن مجل پیدا کرد. این موارد البته باید در طول تحقیقات میدانی آینده با جزئیات بیشتری بررسی شوند. عجیب اینکه به نظر می‌رسد این سایت عمدا زیر لایه‌های متعدد دفن شده و این کار احتمالا برای پنهان کردن هویت واقعی آن برای اهداف حفاظتی بوده است.

محققان با توجه به سنگ‌تراشی‌های چشمگیر متعلق به دوره پارینه سنگی در گونونگ پادانگ می‌گویند که یافته‌های آن‌ها این فرض را که تکنیک‌های پیچیده ساختمانی تنها با ظهور کشاورزی در حدود ۱۱۰۰۰ سال پیش توسعه یافته‌اند، به چالش می‌کشد. آن‌ها گمان می‌کنند که شیوه‌های ساخت و ساز، حتی زمانی که شاید هنوز کشاورزی ابداع نشده بود، وجود داشته است.

این مطالعه در مجله «Archaeological Prospection» منتشر شده است.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
تتلو در زندان چه کارهایی انجام می دهد؟ title
الهام رحیمی فرد، وکیل مدافع تتلو از روند محاکمه و رسیدگی به این پرونده می‌گوید.
دختر بچه ۱۰ ساله همبازی‌اش را در مسعودیه به قتل رساند! title
دختر بچه ۱۰ سال‌های که از نظر روحی و روانی شرایط نامناسبی داشت و گوشی او مملو از صحنه‌های قتل و خشن بوده، همبازی‌اش را در محله مسعودیه با ضربات چاقو به قتل رساند!
زنم را به خاطر پدر زنم کشتم! title
۸ فروردین ۱۴۰۱ مردی در تماس با مرکز فوریت‌های پلیسی از قتل دخترش خبر داد. وقتی مأموران به محل حادثه رفتند مشخص شد زنی ۳۸ ساله به نام مریم با ضربات متعدد چاقو به قتل رسیده است.
دختری که رفیق بیماری‌های نادرش شده! title
این‌بار راوی زندگی آتاناز دختر ۳۶ ساله‌ی مبتلا به سه بیماری هستیم که دردهایش را معجزه می‌داند.
اگر اصولگرایی لقمه‌اش حرام است مجری سیما کارش خراب است! title
محمدرضا شهبازی مجری برنامه پاورقی، هفته پیش توئیت زشت و بی سابقه‌ای را در مقام مجری صداوسیما منتشر کرد.
تمام شهروندان این شهر در یک ساختمان زندگی می‌کنند! title
شهری در آلاسکا وجود دارد که ۲۱۷ نفر از ساکنان آن در یک مجتمع آپارتمانی چند طبقه زندگی می‌کنند.
آیا استفاده از فلزیاب غیرقانونی است؟! title
فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی در مورد اینکه آیا خرید و استفاده از "فلزیاب" عملی مجرمانه و غیرقانونی است، توضیحاتی را بیان کرد.
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.